EMOTIE ETEN! WAT IS DAT?

EMOTIE ETEN! WAT IS DAT?


Misschien kent u het wel; na een dag hard werken de koekjestrommel leegeten en er gelijk daarna spijt van krijgen. Dit noemen we emotie eten. Wat gebeurt er nu eigenlijk met u en waarom eet u tijdens uw emotie?

Emotie eten is het dempen van lastige gevoelens zoals verdriet, boosheid of onrust door te eten. Vaak wordt dit gedaan met calorierijk troosteten, zoals chocola, chips of koek. Veel mensen ervaren verdriet, eenzaamheid, boosheid of onrust als lastige emoties en dempen deze gevoelens met eten.

Als u uzelf na elke dag hard werken beloont met een greep uit de koekjestrommel, dan programmeert u uw lichaam aan dezelfde “beloning”. U denkt dat het helpt om u minder ellendig te voelen.  Vaak programmeren wij onze kinderen al op een hele vroege leeftijd met emotie eten. De kinderen geven we een snoepje wanneer ze pijn of verdriet hebben wanneer ze gevallen zijn!
 

EMOTIE ETEN, MAAR WAT IS NU EIGENLIJK DE FUNCTIE VAN ETEN?

Eten heeft verschillende functies. Naast het feit dat we het nodig hebben als brandstof voor ons lichaam, geeft het ook ontspanning of rust. Maar eten kan ook lekker zijn en op korte termijn een prettig gevoel geven. Gezond eten kan lekker zijn, maar ook snoep of andere calorierijk voedsel.

Bent u aan het emotie eten? En hebt u die zak borrelnoten opgegeten, dan geeft dat op het moment dat u het eet vaak een goed gevoel. Later kan het omslaan in een schuldgevoel en op langer termijn komen die vervelende kilo’s erbij aan. Vaak veranderen uw gedachten na een snaaibui en kunt u gaan denken; “Ach….heb nu al de zak borrelnoten op….en het maakt nu niets meer uit, dan kan er ook nog wel een zak chips bij. Sterker nog; u kunt zelfs de gedachten hebben dat het deze week dan ook niets meer uit maakt.
Hieronder staan verschillende stappen om emotie eten aan te pakken. Hebt u echter toch een snaaibui gehad is ons advies om zo snel mogelijk uw goede eetgewoontes weer op te pakken.


STAP VOOR STAP HET EMOTIE ETEN AANPAKKEN

Wij adviseren om een plan van aanpak te maken als u last heeft van emotie eten. Hoe schools dat ook klinkt, maar het is belangrijk om inzicht te krijgen in uw eigen gevoelens en behoeftes en te bedenken wat u hieraan gaat doen. Hieronder een aantal stappen die u kunt nemen.

1. Analyseer het emotie eten:
Houd eens een hele week voor uzelf bij wanneer u teveel eet of snaait. Gewoon elke keer een notitie maken in uw telefoon. Niet alleen door de week bijhouden, maar ook in het weekend. Ontdek zelf wanneer en vooral waar dit gebeurt.

2. Welk gevoel hebt u tijdens het emotie eten?
Hoe voelt u zich? Noteer ook dit bij uw notities. Voelt u uzelf moe? Of bent u teleurgesteld of boos? Of ben u juist geïrriteerd, of voelt u u eenzaam? Schijf het op.

3. Wat is de echte behoefte tijdens het emotie eten?
Oke, u hebt die snaaibuien gehad. U weet nu wanneer en waar deze plaatsvinden en hoe u zich daarbij voelt. Wat is nu de echte behoefte? Waarom voelt u uzelf moe, teleurgesteld, boos, geïrriteerd, eenzaam of een andere emotie? Wat is nu uw echte behoefte? Hebt u meer behoefte aan rust, of meer begrip voor uw situatie, of zoekt u iemand om mee te praten?

4. Zoek een oplossing voor het emotie eten
Ga op zoek naar een goede oplossing van uw echte behoefte en probeer dit in de praktijk uit. Bent u moe, neem dan rust ipv snaaien. Hebt u trek aan het einde van de middag? Zorg dan dat u op tijd een gezond tussendoortje hebt. Zo zoekt u een oplossing wat bij u past.

Hopelijk heeft u nu meer inzicht in het herkennen van uw emoties en kunt u het emotie eten nu echt aanpakken. Vergeet daarbij natuurlijk niet voldoende te bewegen samen met uw personal trainer. Wilt u meer tips en advies? Kijk dan ook eens op afvallen Hengelo. Of wilt u voor uw bedrijf meer gaan doen om uw medewerkers fit te krijgen en te houden? Misschien is dan bedrijfsfitness Twente een aanrader voor u.