ÉÉN STUK FRUIT; HOEVEEL IS DAT?

ÉÉN STUK FRUIT; HOEVEEL IS DAT?


Een gezond voedingspatroon bestaat uit minimaal tweehonderd gram groenten en twee stuks fruit. Met een weegschaal kun je die groenten nog wel bepalen - hoewel er natuurlijk wel een verschil zit tussen rauwe en gekookte groenten -, maar hoe zit dat met fruit?

Een banaan kunt u niet vergelijken met een mango en een aardbei is wel een tikkeltje kleiner dan een sinaasappel. Hoeveel hebt u nodig om aan één, of eigenlijk twee stuks te komen?


KIES DE JUISTE HOEVEELHEID FRUIT

Hieronder een aantal voorbeelden van hoeveel nu eigenlijk een portie is. Bekijk de lijst eens en kies welke portie het beste bij u past.

 

Vrucht

Een portie?

Aardbei Schaaltje (100 gram)
Abrikoos 5 stuks
Ananas Schijf (100 gram)
Appel 1 stuk
Avocado 1 halve
Blauwe bes Schaaltje (100 gram)
Bosbes Schaaltje (100 gram)
Braam Schaaltje (100 gram)
Cranberry Schaaltje (100 gram)
Dadels 6 stuks
Druif Trosje (125 gram)
Framboos Schaaltje (100 gram)
Granaatappel 1 halve
Grapefruit 1 halve
Kers Schaaltje (125 gram)
Kiwi 2 stuks
Lychee Schaaltje (200 gram)
Mandarijn 2-3 stuks
Mango 1 kwart
Meloen Schijf (100 gram)
Mineola 1 stuk
Nectarine 1 stuk
Passievrucht 5 stuks
Peer 1 stuk
Perzik 1 stuk
Pruim 2-3 stuks
Rozijn / Krent 1 eetlepel
Sinaasappel 1 stuk
 

BOODSCHAPPENLIJST MET FRUIT

Zet de fruit die u heeft uitgekozen, bij u op het boodschappenlijstje en plan deze wekelijks in uw levensstijl. Belangrijk!!!: Varieer veel met uw fruit gedurende de week.

Heeft u meer vragen, opmerkingen of wilt u meer tips om af te vallen dan kunt u dit altijd overleggen met uw personal trainer.

Heel veel plezier!!!
Bron: Voedingscentrum